Mnemotechnikák, technikák és tanulási stratégiák
Sokszor hallani, hogy a tanulás egy életen át elkísér
minket, elvégre „a jó pap is holtig tanul”. De nem mindegy, hogy hogyan,
mivel nem is igazán a tanulással eltöltött idő az ami számít, hanem sokkal
inkább a tanulás kvalitása, azaz minősége.


A diákok különböző tanulási stratégiákat, technikákat használnak a tanulási
folyamat során. Ezek használata lehet tudatos, vagy tudattalan. A tanulási
technika és a stratégia között aprócska de fontos határ húzódik. Számos
definíció létezik a két kifejezésre, de talán a legnagyobb különbség az, hogy
mennyire veszik igénybe kognitív képességeinket.
A mnemotechnika szó pedig az angol mnemonic szóból származik, s magyarul
memoritert jelent, a mnemonic szó, Mnémoszüné nevű titán nevéből származik, aki
az emlékezet megtestesítője volt a görög mitológiában.
A mnemotechnikák tulajdonképpen olyan módszerek, amelyek segítik az
emlékezést, a tanultak felidézését, több elem (akár egy hosszabb lista)
megjegyzését. Nemcsak az ismétlés révén segítenek emlékezni tényekre,
hanem a kulcsszavak és az asszociációk révén is.
A leggyakrabban használt stratégiák, technikák:
- Ismétlés, ismétlés, ismétlés
- Összegzés
- Kiemelés és aláhúzás
- Kulcsszavak használata
- Asszociáció
Az ismétlés egy kiváló módszer arra, hogy az egyes információkat megtanuljuk, illetve,
hogy inkább csak betanuljuk őket. A különböző vizsgák és feleletek előtt a
diákok gyakran élnek ezen megoldással. A repetíció azonban nem jelenti azt,
hogy a tanulók meg is értették azt, amit elmondtak, pedig ez az, ami
igazán számít. A ismétlésnél egy magasabb szintű stratégia az összegzés. Ennek során a diákok
megpróbálják pár mondatban visszaadni az elsajátított információt, ez azonban
azzal a veszéllyel jár, hogy csökkenhet a megtanult információk mennyisége.
A különböző kutatások és személyes tapasztalatok alapján arra a
következtetésre jutottam, hogy a leggyakrabban használt tanulási stratégia a
diákok körében a kiemelés. Ez persze lehet rendkívül hasznos, de
teljesen értelmetlen is.
Sokan mondják, hogy a színek javítják a memóriát, de azért ne essünk
túlzásba! A színek használata akkor lehet kisegítő jellegű, ha azokat
tudatosan, kódként használjuk. Ezzel jelölhetjük a kulcsfogalmakat, a hasznos
és a kevésbé hasznos információkat.




Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése