2016. október 11., kedd

Megtanulni tanulni

Mnemotechnikák, technikák és tanulási stratégiák


Sokszor hallani, hogy a tanulás egy életen át elkísér minket, elvégre „a jó pap is holtig tanul”.  De nem mindegy, hogy hogyan, mivel nem is igazán a tanulással eltöltött idő az ami számít, hanem sokkal inkább a tanulás kvalitása, azaz minősége.




A diákok különböző tanulási stratégiákat, technikákat használnak a tanulási folyamat során. Ezek használata lehet tudatos, vagy tudattalan. A tanulási technika és a stratégia között aprócska de fontos határ húzódik. Számos definíció létezik a két kifejezésre, de talán a legnagyobb különbség az, hogy mennyire veszik igénybe kognitív képességeinket. 


A mnemotechnika szó pedig az angol mnemonic szóból származik, s magyarul memoritert jelent, a mnemonic szó, Mnémoszüné nevű titán nevéből származik, aki az emlékezet megtestesítője volt a görög mitológiában.

A mnemotechnikák tulajdonképpen olyan módszerek, amelyek segítik az emlékezést, a tanultak felidézését, több elem (akár egy hosszabb lista) megjegyzését. Nemcsak az ismétlés révén segítenek emlékezni tényekre,  hanem a kulcsszavak és az asszociációk révén is.


A leggyakrabban használt stratégiák, technikák:
  • Ismétlés, ismétlés, ismétlés
  • Összegzés
  • Kiemelés és aláhúzás
  • Kulcsszavak használata
  • Asszociáció


Az ismétlés egy kiváló módszer arra, hogy az egyes információkat megtanuljuk, illetve, hogy inkább csak betanuljuk őket. A különböző vizsgák és feleletek előtt a diákok gyakran élnek ezen megoldással. A repetíció azonban nem jelenti azt, hogy a tanulók meg is értették azt, amit elmondtak, pedig ez az, ami igazán számít. A ismétlésnél egy magasabb szintű stratégia az összegzés. Ennek során a diákok megpróbálják pár mondatban visszaadni az elsajátított információt, ez azonban azzal a veszéllyel jár, hogy csökkenhet a megtanult információk mennyisége.

A különböző kutatások és személyes tapasztalatok alapján arra a következtetésre jutottam, hogy a leggyakrabban használt tanulási stratégia a diákok körében a kiemelés. Ez persze lehet rendkívül hasznos, de teljesen értelmetlen is.





Sokan mondják, hogy a színek javítják a memóriát, de azért ne essünk túlzásba! A színek használata akkor lehet kisegítő jellegű, ha azokat tudatosan, kódként használjuk. Ezzel jelölhetjük a kulcsfogalmakat, a hasznos és a kevésbé hasznos információkat. 

kulcsszóhasználat az úgynevezett mnemotechnikák kategóriájába esik. Ebben az esetben, hosszabb fogalmakhoz, definíciókhoz rendelünk hozzá  egy kulcsfogalmat, amely segít felidézni, illetve rendszerezni a nagyobb információhalmazokat. Egyfajta kulcsként és kapcsolódási pontként szolgál, akárcsak az asszociáció.



Az asszociáció egy olyan mnemotechnika, amely során a megtanulandó, fogalmat, idegen szót stb. hozzákötjük egy már ismert szóhoz, fogalomhoz, azaz egy kapcsolódási pontot keresünk. A diákok az idegen szavak tanulásánál élnek a leggyakrabban ezzel az eszközzel. Az asszociáció történhet képi formában, amikor egy szóhoz társítunk egy képet, illetve akusztikus módon, amikor a hangzás, rímelés alapján keresünk hasonlatosságot. 


Ezen kívül persze még számos más tanulási stratégia, technika vagy mnemotechnika létezik, de ezek azok, amelyeket a diákok a legtöbb esetben használnak. A listában felsorolt tanulássegítők mindegyike lehet effektív, ha azokat helyesen alkalmazzuk, de persze ennek a fordítottja is igaz. Ha érdekelnek a tanulási technikák, és kíváncsi vagy azok használatának gyakoriságára, látogasd meg a BigThink-et.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése