A kommunikáció
Minden folyamatot, amely során legalább két résztvevő, valamely jelrendszer segítségével közöl valamit, amelyre a másik, vagy azonos, vagy az eredetitől eltérő jelrendszer felhasználásával reflektál, kommunikációnak nevezzük.
Az ember szinte napi 24 órában információt, közöl, s fogad, így ez életünk egyik alapja. Ennek ellenére, vannak olyan személyek, akiknek vagy az információ fogadás, vagy annak közlése okoz nehézségeket, és persze olyanok is akadnak, akiknek mind a kettő akadályozza a mindennapjait. Az információ közlés/fogadás nehézsége lehet születési rendellenesség, mint pl. siketség, diszlexia, stb. de sok esetben pusztán a lámpaláz a nehézségek okozója.
Mivel a kommunikáció is egy kompetencia, így fejleszthető is. Az alábbi feladatsor tehát a kommunikációs képességek fejlesztését célozza meg.
A fejlesztő feladatsor
I. Feladat: Az alábbi képek alapján
összefüggő mondatokban mondja el, hogy milyen szórakozási lehetőségek voltak az
ókori Római Birodalomban.

A római Colosseum 1 Lakoma tánccal egybekötve 2

Római közfürdő 3 Gladiátorharc 4
Megjegyzés: Az első feladat során a
diákoknak párban dolgozva, a képek alapján körül kell írniuk a római társadalom
szórakozási lehetőségeit. A diákok számára a feladatmegoldásban négy kép nyújt
segítséget. Tulajdonképpen a feladat megoldotta önmagát, a cél tehát mindössze
az az üzenet átadása, amelyet a képek közvetítenek. Ez persze nem jelenti azt,
hogy nem lehetne tovább gondolni, vagy kiegészíteni a szórakozási lehetőségek
sorát, de mivel a feladat lényege, hogy a tanulók kommunikáljanak egymással,
ezért a további kiegészítés nem feltétlenül szükséges.
II.
Feladat: Alkossanak Párokat, majd a páros egyik diákja (diák 1) válasszon ki
egy híres, magyar vagy külföldi uralkodót, akit a korábbi tanulmányaiból ismer,
majd meg jellemezni, kitérve a korszakra, amikor élt és uralkodott, s a
törvényeire/rendeleteire, úgy, hogy a páros másik tagját (diák 2) rávezesse a
megoldásra. Ezek után a 2. diák gondol ki, és az 1. diák találgat.
Megjegyzés:
A II. feladat az elsőhöz képest annyi nehezítést tartalmaz, hogy itt a
diákoknak teljesen önállóan kell gondolkozniuk, de ez egyúttal azt is jelenti,
hogy sokkal szabadabban mozoghatnak. A feladat célja nem az, hogy a körülírás
során elmondják az adott uralkodó élettörténetét, beleérte az összes kiadott törvényét/rendeletét
évszámmal együtt, hanem, hogy stressz- és az érdemjeggyel történő értékeléstől
mentes környezetben gyakorolhassák az információátadás mesterségét.
III. Feladat: Az alábbi kép alapján
definiálja a két-, illetve a háromnyomásos gazdálkodást. Rövid beszámolójában
próbáljon meg következtetéseket levonni.
Pl. Milyen változásokat indukált az áttérés?
A két- és háromnyomásos gazdálkodás 5
Megjegyzés:
A III. Feladat, az előzőhöz hasonlóan a diákok nyelvi képességeit és készségeit
igényli, azzal a különbséggel, hogy a feladat megfelelő kivitelezéséhez
elengedhetetlen a további következtetések levonása. Ilyen pl. az is, hogy a
háromnyomásos gazdálkodás elterjedésével csökkent az ugar, hiszen már csak a
termőföld egyharmadát alkotta. Fontos azt is megjegyezni, hogy habár az alábbi
feladatsor elsősorban a kommunikáció kompetenciáját hivatott fejleszteni, az
információszerzés, valamint a kritikai gondolkodás kompetenciája is megjelenik
a feladatokban, mivel ezek a legjobban egymást erősítve fejleszthetőek.
IV.
Feladat: Olvassa
el figyelmesen a gróf Széchenyi István Stádium című munkájából kiragadott
részletet, amely a szerzői szövegen kívül kiegészítéseket is tartalmaz, majd az olvasottak alapján jellemező a szerző politikai programját,
kitérve arra is, hogy miért tekinthetjük haladó szellemiségűnek.
Gróf Széchenyi István: Stádium-részletek 6
1. Hitel
Az első pontról vajmi kevés szó
esik, de igazából nincs szükség túl hosszú elemezésre. „ A hitelt gátolni nem
egyéb, mint egy test ereit megakasztni; s ezen utolsó valjon a test mily
részének lehetne hasznos? Egynek sem! Sínylődés elmúlhatlan következése s
végképp gutaütés.” - írja. Konkrét számolási példa által igyekszik
alátámasztani ezen elvét, de a fenti mondat az első pont summája, és ezúttal
élesebb bírálattal él a hitel intézményét elítélőkkel szemben.
2. Avicitas
Ebben a pontban szó esik az ősiség
törvényének hátrányairól, azaz hogy az egyik leggátlóbb dolog, amely miatt nem
alakulhat ki hitel. Egy párbeszédet is felhasznál ahhoz, hogy bemutassa ennek
fényében Magyarország és Hollandia közti különbséget.
3. Fiscalitas
Ebben az esetben lerántja a leplet
arról a tévedésről, hogy valójában nem hasznos, hanem ártalmas az állam ezen
joggyakorlása. A haszon nem ebben rejlik, hiszen csak olyan, mintha az ország
életrevaló képességét szívná el hosszútávon.
4. Jus proprietatis
A Jus proprietatis gyakorlatilag az
egyik megvalósulási szakasz lépcsőfoka: Azok is vásárolhassanak birtokot, akik
nem rendelkeznek nemesi ranggal. Habár Széchenyi jelszava volt hogy Istent, a
Királyt és a Hazát tisztelni kell, mégis itt felfedezhetőek demokratikus
elemek, hiszen a régi rendszer hibái pontosan abban gyökereztek, hogy elnyomtak
minden kibontakozási lehetőséget, sőt egyenesen lázadásnak nevezték az
egyenlőséget célzó intézkedéseket. A polgári földbirtokos saját földjén
valójában az országnak lesz hasznára.
5. Törvény előtti egyenlőség
A negyedik törvényjavaslat már
megelőlegezi, mintegy előkészíti az ötödik pontot. A törvény előtti egyenlőség
által a nemesek kiváltságai megszűnnek, a jobbágy pedig jogot formálhat érdekei
érvényesítésére. Szóvá teszi, hogy bár meglehetősen sok törvény létezik, de
annak igazságos értelmezése el nem hagyható.
6. Törvényes pártvéd
A jelenlegi formát kifogásolja
csupán, hiszen létezik joggyakorló személyiség, de mivel ennek választása nem
személy szerint, hanem a nemesség által történik, ezért minden bizonnyal az
őket kellemetlenül érintő kérdések nagy részével senki sem fog törődni. Felveti
annak lehetőségét is, hogy a korrupció csapdái miatt ne egy, hanem két jogi
képviselő legyen.
7.A házi pénztár- és országgyűlési
költségeknek mindenkitűl idom szerinti viselése
Azaz a közteherviselés: Senki ne
hordozzon a szükségesnél több terhet, de viszont mindenki részesüljön belőle.
8. A vizek, utak s belvámok
terheinek mindenkitűl egyenlő viselése s azoknak országgyűlési elrendelése
Ezen pont fejtegeti a
közteherviselés mikéntjeit, területeit, valamint hogy ne anarchikusan menjen
végbe, hanem országgyűlés közreműködésével.
9. A monopóliumok, céhek, limitatiók
s egyéb ilyes intézetek örökre eltörlése
Miért kell itt változtatni? Mert a
fennálló hierarchia abszolút, ami alapvetően nem engedi, hogy az árúk
minőségükben versenyezzenek, pedig a nemzetközi kereskedés fontos kérdése, hogy
ki gyárt jobbat, ennek következtében a hazai belgazdaság is javul.
10. Magyar nyelv hivatalossá tétele
Mivel a Birodalmon belül a német
nyelv volt általános, Széchenyi úgy vélte, hogy a magyarság jellegének lényeges
követelménye, hogy Magyarországon egységesen magyarrá váljon a hivatalos nyelv.
Hunnia című könyvében ezt részletesen kifejti és elemzi.
11. Helytartó Tanács általi
kormányzás
Vagyis ne egyfajta önkényességen és
diszharmónián álljon a szabadság kérdése, és magyar ügyek nálunk, ne Bécsben
intéztessenek.
12. Nyilvánosság
A szólásszabadság, a vélemény
kinyilvánítása csak szabad országban lehetséges: Széchenyi előtt sem volt ez
kétséges, de egyszersmind a nyilvánosság bevonását tekintélyelvűnek képzelte.
Megjegyzés:
A utolsó (IV.) feladat igényli a legtöbb gondolkodást, s ez az, amely leginkább
közel áll a kritikai gondolkodás kompetenciájához. Könnyítés, viszont az, hogy
a szerzői szöveg mellet, kiegészítés, vagy kommentár is megjelenik, ráadásul a
diákok számára nehezebben értelmezhető, régies szöveg mellett ez könnyebb, mai,
„diáknyelven” íródott.
A
felhasznál képek, szövegek elérhetőségei:
1. Colosseum.
Elérhetőség: http://www.history.com/topics/ancient-history/colosseum
Letöltés ideje: 2016/12/19.
2. Letöltés
ideje: Lakoma tánccal egybekötve. http://mozaik.bloglap.hu/cikkek/romai-lakomak-28465/
2016/12/19.
3. Római
közfürdő. Elérhetőség: http://www.romaikor.hu/romai_elet/romai_furdokultura/a_romai_furdokultura/cikk/tisztalkodas_%E2%80%93_furdozes#
Letöltés ideje: 2016/12/19.
4. Gladiátorharc.
Elérhetőség: http://alfahir.hu/gladi%C3%A1toriskola_maradv%C3%A1nyaira_bukkantak_ausztri%C3%A1ban-20110905
Letöltés ideje: 2016/12/19.
5. A
két- és háromnyomásos gazdálkodás. Elérhetőség: http://szmtortenelem2013.blog.hu/2014/04/27/5_osztaly_orai_jegyzet_a_nemesseg_es_a_jobbagysag
Letöltés ideje: 2016/12/19.
6. Gróf Széchenyi
István: Stádium-részletek. Elérhetőség: http://www.szechenyiforum.hu/3/hirek/6492/543/A_Stadium Letöltés ideje: 2016/12/19.



Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése