A kritikai
gondolkodás
A kritikai gondolkodás a történelmi kompetenciák
egyike. Az emberek többsége általában pejoratív jelzőt társít az adott
kompetenciához, és a kritikus szóval azonosítják. Valóban igaz, hogy az adott
kompetenciának köze van a hibakereséshez, de minthogy a kritikusok sem csak
negatív értékelést adhatnak, még ha általában így is tűnik, itt sem csupán ez a
lényeg, hanem a tárgyilagos ítéletalkotást.
A kritikai gondolkodás alapja a tárgyilagosság.
A kompetencia segítségével megállapíthatjuk, hogy egy
nekünk szánt vagy általunk másoknak adott információ igaz-e, vagy manipulatív
tartalmú. Ez lehet bármilyen információ – szöveges, hangzó vagy vizuális anyag.
A józan megítélésen és az aktív
értékelésen alapszik, melynek során kérdéseket teszünk fel, miközben több
szempontot is figyelembe veszünk, s mérlegeljük, hogy a sztereotípiák,
berögzült feltételezések, előítéletek, valamint a lehetséges érdeklődés milyen
hatást gyakorol ránk. Az alábbi fejlesztő feladatsor tehát ezen képességeket
kívánja fejleszteni
A fejlesztő feladatsor
I. Feladat:
a) A már meglévő ismereteinek
felhasználása segítségével írja le röviden (5-10 mondat) az Adolf Hitlerről
kialakított véleményét.
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
A feladat megírása után nézze meg az
alábbi videót:
Adolf Hitler az arany és a munka
értékéről (1940. december 10. Berlin) 1
b) A videó megtekintése után írja
röviden, hogyan változott meg (amennyiben megváltozott) a nemzetiszocialista
vezérről kialakított véleménye.
........................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................
Megjegyzés: Ezen feladat lényegében
nem igényel mást, mint önálló véleményalkotást. A feladat lényege az, hogy
felismerjék egy történelmi személy, jelen esetben Adolf Hitler mozgatórugóit, valamint,
hogy a b) feladatban lévő videó megtekintése után megértsék azt, hogy hogyan
lehetett az adott ideológiának, illetve magának a vezető egyéniségének ekkora
társadalmi bázisa, támogatottsága. A feladatnak köszönhetően egy képet kapnak
arról, hogy milyenek voltak/lehettek azon karizmatikus vezetők, akik a korban
hatalomhoz jutottak, illetve, hogy milyen az emberek, minthogy érző lények, könnyen manipulálhatóak, s ezért lehetséges az, hogy egy azon dologról két külön szerző/forrás teljesen eltérő módon számol be.
II. Feladat: Az alábbi források a
mohácsi csatát követően született leírások. Foglalja össze röviden (8-10
mondat), hogy milyen információ különbségek találhatóak az egyes forrásban.
Térjen ki arra is, hogy ez hogyan lehetséges. (Az elérhető maximális pontszám
10.)
Lufti pasa leírása:
„Szulejmán szultán parancsot adott, hogy a leölt gyaurok
fejét gyűjtsék össze. A fejekből három nagy kupolát raktak, a gyauroktól elvett
zászlókat pedig lefelé fordítva tűzték fel intő például a többieknek.”
Kemálpasazáde leírása:
„kicsinynek és nagynak hulláját farkasok és ragadozó madarak
étkéül hagyták, meghíván őket e borzalmas lakomára”.
Istvánffy leírása:„Kanizsai Dóra, Perényi Imre nádor özvegye, az a nagy
jámborságú asszony, megszánva a keresztényeket, akik a haza védelmében vitézül
estek el, négyszáz embert saját költségén felfogadott, hogy a szanaszét fekvő
és heverő holttesteket, nehogy a vadállatok, madarak és kutyák szaggassák szét
és falják fel őket, hatalmas gödröket ásatva, eltemessék”.
……………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………..
Megjegyzés: A fenti feladat lényege
az, hogy a diákokat rávezesse arra, hogy minden forrást kritikával kell
illetni, mivel minden az ember életét meghatározó esemény hatással van az azt
átélő egyénre, s ezáltal különböző interpretációk születhetnek. Figyelembe kell
venni azt, is, hogy a különböző kultúrák, és politikai programok, hogyan
befolyásolhatják az adott forrás szövegezését és tartalmát. Pl.: a forrás célja
lehet a politikai vezető jobb színben történő bemutatása.
III. Feladat: Olvassa el figyelmesen
a Hammurapi törvényoszlopára írt törvény részleteket, majd a forrás értelmezése
alapján kísérelje meg jellemezni (kb. 10 mondatban) Babilon társadalmi viszonyait. Amennyiben a
forrás ismerete alapján lehetséges, térjen ki a különböző társadalmi státuszú
személyek között fennálló hierarchiára is.
Hammurapi törvényei (részletek) 3
" 117. Ha egy awelum-ot [szabad
embert] kötelezettség kényszerített s ezért feleségét, fiát vagy leányát
pénzért eladta, vagy akár "[adóssági] szolgálatra" engedte át, három
évig megvásárlójuk vagy "[hitelező] gazdájuk" házában dolgozzanak, s
a negyedik évben felszabadulásuk eszközöltessék. [...]
127. Ha egy awelum [...] egy awelum
feleségére "ujjat nyújtott ki" [hűtlenséggel vádolt], de rá nem
bizonyított: ezt az awelum-ot a bírák előtt botozzák meg, és halántékfürtjét
nyírják le.
128. Ha egy awelum feleséget vévén,
szerződést [a másik szerződő fél nem a nő, hanem a nő apja vagy gyámja] róla
nem kötött: ez a nő egyáltalán nem [tekinthető] feleségnek.
129. Ha egy awelum felesége más
férfival fektében éretett: megkötözvén vessék őket a vízbe. Ha az asszony ura
életben hagyja feleségét: a király is életben fogja hagyni szolgáját. 132. Ha
egy awelum feleségére egy más férfi miatt "ujjat nyújtanak ki",
azonban más férfival fektében nem érték őt: [ez a nő] férje kedvéért a folyóba
merüljön [vagyis istenítélet döntsön]. 134. Ha egy awelum hadifogságba esvén
házában ennivaló nincs: felesége másnak a házába költözhet; az ilyen nőnek bűne
nincs.
142. Ha egy asszony férjét
meggyűlölvén, "Hozzám ne nyúlj!" - mondotta [neki]: a [nővel
kapcsolatos] tényálladék kerülete hatóságánál állapíttassék meg, s azután, ha
[a nő] gondos volt, s hibával nem bírt, férje ellenben "eljárván",
nagyon "megkevesbítette" őt: ennek az asszonynak ne legyen büntetése;
"házassági ajándékát" magához vévén, költözzék atyja házába.
143. Ha [a nő] nem volt gondos,
"eljárogatott", házát "szétszórta", és férjét
"megkevesbítette": ezt az asszonyt vessék vízbe.
150. Ha egy awelum feleségének
földet, kertet, házat vagy ingóságot ajándékozott, s erről okmányt állított ki
számára: férje [halála] után fiai egyáltalán nem támaszthatnak igényt vele
szemben; az anya hagyatékát annak a fiának adhatja, akit szeret; másnak [vagyis
nem a fiának] egyáltalán nem adhatja. [...]
170. Ha egy awelum hitvese fiakat
szült neki, és rabnője is fiakat szült neki, és az apa életében a fiaknak,
akiket a rabnő szült neki: "Fiam" - mondta, és így a hitves fiaival
együvé sorolta őket: miután az apa "végzetére megy", az atyai ház
vagyonán a hitves fiai és a rabnő fiai együttesen osztozzanak: a fiúörökös, a
hitves fia az osztályrészek közül válasszon, és úgy vegye ki a magáét. [...]
184. Ha egy awelum lányának, [...]
"házassági ajándékot" nem ajándékozott, s férjhez nem adta őt: miután
az apa "végzetére megy", [a leány] fivérei az atyai ház erejéig
ajándékozzanak neki "házassági ajándékot", s adják őt férjhez.
195. Ha egy fiú apját megütötte:
kezét vágják le."
Hammurapi a lopásról
" 7. Ha egy awelum [szabad
ember] akár ezüstöt, akár aranyat, akár rabszolgát, akár rabszolganőt, akár
szarvasmarhát, akár juhot, akár szamarat vagy akár bármi néven nevezhető dolgot
awelum fiának vagy awelum rabszolgájának kezéből tanúk vagy szerződés nélkül
megvásárolt, vagy akár megőrzésre átvett: az illető awelum tolvaj, ölessék meg.
8. Ha egy awelum akár szarvasmarhát,
akár juhot, akár szamarat, akár disznót vagy akár hajót lopott, ha az az istené
[templomgazdaságé], ha az a Palotáé: harmincszorosan adja vissza, ha az
muskenumé [félszabadé, aki a Palota vagy a Templom szolgálatában áll]:
tízszeresen térítse vissza, ha a tolvajnak adnivalója nincs: ölessék meg.
16. Ha egy awelum a szökött
rabszolgát vagy rabszolganőt, amelyik a palotáé vagy a muskénum-é, házában
rejtegetvén a nagirum kihirdetésére nem vezette elő: e ház gazdája ölessék meg.
22. Ha egy awelum rablást követvén
el, elfogatott: ez az awelum ölessék meg."
Hammurapi a vagyonról
" 196. Ha egy awelum,
"awelum fiának" szemét elpusztította: pusztítsák el az ő szemét.
197. Ha awelum csontját törte:
törjék el az ő csontját.
198. Ha muskénum szemét pusztította
el, vagy muskénum csontját törte el: egy manum [505 gramm] ezüstöt fizessen.
199. Ha awelum rabszolgájának szemét
pusztította el, vagy awelum rabszolgájának csontját törte el: [rabszolga]
árának felét fizesse le."
Hammurapi a vagyonról
" Ha egy awelum kereskedőtől
pénzt vévén fel, kereskedője fizetésre szólította fel őt, de neki semmi
adnivalója nincsen, s ezért kertet adott át beporzás után a kereskedőnek, és
"A datolyát, amely a kertben teremni fog, vedd át pénzed fejében"
mondta neki: az illető kereskedőnek ezt ne engedjék meg; a datolyát, amely a
kertben terem, a kert gazdája vegye át, s abból pénzt és kamatát,
"táblája" értelmében fizesse vissza a kereskedőnek, s a megmaradt
datolyát, amely a kertben termett, maga a kert gazdája vegye el. [Ha egy awelum
egy awelumnak házat adott bérbe egy évre], s a lakó awelum az egy évre szóló
teljes bérösszeget megadta [a ház] gazdájának, a ház gazdája pedig a lakótól
ide[je] letelte előtt a kiköltözést követeli: a ház gazdája, mivel a lakót a
házból ide[je] letelte e[lőtt] kilakoltatta, a pénzben, amelyet a lak[ó] adott
neki, vesztes [legyen]... Ha egy kereskedő gabonát adott kölcsön: egy kurrum
után száz qum [1 qum = 8,42 dl] árpa kamatot szedhet. Ha pénzt adott kölcsön:
egy siqulum után 1/6 siqulum és hat se'um pénzt szedhet. Ha egy awelum
awelum-nak társulás céljából adott, a nyereséget vagy veszteséget, amely elő
fog állni: az isten előtt arányosan osszák meg."
........................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................
Megjegyzés: A III. feladat már
lényegesebb nehezebb a korábbiaknál, mivel jelen esetben egyetlen egy forrás
áll a rendelkezésre. Könnyítés azonban az, hogy a primer szövegben, különböző,
a megértést könnyítő kiegészítések találhatóak. Habár az adott forrás,
pusztatörvényekből áll, mégis jól kiolvashatóak belőle a társadalmi normák,
valamint a különböző társadalmi státuszú személyek között fennálló viszonyok.
A szövegek, és a videó elérhetőségei:
1. Adolf Hitler az arany és a
munka értékéről (1940. december 10. Berlin). Elérhetőség: https://www.youtube.com/watch?v=8ScqegUPGAg
Letöltés ideje: 2016/12/19.
2. A mohácsi csata kapcsán
keletkezett források. Elérhetőség: http://mohacsi-csata.hu/1526hadikronika
Letöltés ideje: 2016/12/19.
3. Hammurapi törvényei – részletek.
Elérhetőség: http://tudasbazis.sulinet.hu/hu/tarsadalomtudomanyok/tortenelem/tortenelmi-forrasok-elemzese/tortenelmi-forrasok-az-okorbol/hammurapi-torvenyei
Letöltés ideje: 2016/12/19.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése