Tájékozódás térben és időben
A térben való tájékozódás
tanításának egyik központi feladata a térképen történő, illetve a térképpel
való tájékozódási képesség kialakítása, fejlesztése. Ez elsősorban a Földrajz és a környezetismeret
tantárgyak feladata, de fontos szerepet játszik a történelemoktatásban is.
A sikeres történelem-tanulás
alapfeltétele, hogy a diákok tudjanak a térképen és az időben tájékozódni,
egyszerű térképvázlatot készíteni, atlaszt és földgömböt használni. Ahhoz, hogy
valóban megértsék a történelem lényegét, az ok-okozati összefüggéseket, nem
csak az a fontos, hogy felismerjék az egy időben, de különböző helyszíneken
történő események közötti összefüggést (pl.: forradalmi hullám Európában),
hanem az is, hogy rájöjjenek, hogy az a bizonyos esemény (pl.: csata), miért
pont ott történt ahol, hiszen a földrajzi adottságok sok esetben kiemelkedő
szerephez jutnak, sőt gyakran akár sorsdöntőek is lehetnek.
Ezen feladatsor a tájokozódás térben
és időben megnevezésű kompetenciát, azon belül is a térkép olvasást és
értelmezést kívánja fejleszteni. A témákból, valamint a nehézségi fokokból
adódóan a feladatok (I.-IV.) elsősorban a 11.-12. évfolyam diákjai számára készültek. A
nehézségi fok feladatonként eltér. Míg az I. feladatnál elegendő pusztán a
térkép illetve a térkép magyarázat értelmezése, addig a későbbiekben már egyre
fontosabb szerephez jut a tárgyi (történelmi-földrajzi tudás is.
A fejlesztő feladatsor
I. Feladat:
A térkép használata segítségével állapítsa meg, hogy megy területeket szállta
meg 1939 ősze és 1940 nyara között Németország (a), illetve, hogy mely
államokat ért bombatámadás a hadműveletek során (b). Minden helyes megoldás 1
pontot ér.
A második világháború kezdete
a) A
Németország által megszállt területek:
1. …………………….
2. …………………….
3. …………………….
4. …………………….
5. …………………….
6. …………………….
7. …………………….
8. …………………….
9. …………………….
b) A
bombatámadásokkal sújtott országok:
1. …………………….
2. …………………….
3. …………………….
Megjegyzés: Ezen feladat lényegében
nem igényel mást mint az alapvető szövegértési
képességeket. A kérdések a térképmagyarázat alapján
könnyen megoldhatóak. A hibátlanul kivitelezett feladatmegoldáshoz
hozzájárulnak a zárójelben feltüntettet évszámok
valamint a piros vonallal jelölt államhatárok, továbbá a zöld színnel kiemelt, s jelzett német megszállási
területek. A feladatban felhasznált térkép a 2015-ban megjelent OFI-s kísérleti tankönyvben
jelent meg. 1
II. Feladat:
Az adott feladat a szövetségi rendszerek kialakulásához kapcsolódik. Válaszoljon
az alábbi kérdésekre (1-5) a térkép és az ismeretei segítségével. Kérdésenként 1
pont érhető el, részpont nincs.
„Hallgasd! Hallgasd! A kutyák
ugatnak.” – angol karikatúra 1914-ből
1. Mely
államokat jelképezi a bekarikázott két kutya?
…………………………………………………………………………………………….....
2. Mikor,
melyik szövetségi rendszert hozta létre e két nagyhatalom?
A megalakulás időpontja: ………. A
szövetségi rendszer neve:……………………………
3. Hogyan
nevezik a másik szövetségi rendszert?
……………………………………………………………………………………………….
4. Mely
államokat jelképezi a négyzettel körberajzolt két kutya? Húzzon alá
oszloponként 1-1 megnevezést.
Német
Köztársaság
Habsburg Birodalom
Német
Császárság Osztrák
Császárság
Német-római
Császárság Osztrák–Magyar
Monarchia
5. Nevezze
meg azt a stratégiai tervet, melyet a német hadvezetés dolgozott ki a
kétfrontos
háború elkerülésére!
……………………………………………………………………………………………….
Megjegyzés: A II. feladat már jóval
több tárgyi (történelmi-földrajzi) tudást követel meg. A karikatúrán nem
szerepelnek az államok megnevezései, csupán azok határai vehetők ki. Az adott feladat
nemcsak földrajzi, hanem történelmi szempontból is újabb kihívás elé állítja a
diákokat, mivel a történelmi ismeretek számonkérése során kitér nem csak a szövetségi
rendszerekre, az államok pontos megnevezésére, hanem már évszámokra is. A
feladatban megjelenő propaganda térkép 1914 ben jelent meg.2
III. Feladat:
A feladat az 1848/49-es magyar szabadságharc helyszíneivel kapcsolatos. Töltse
ki az alábbi táblázatot a térkép és az ismeretei segítségével. A térképvázlaton
betűjelek közül (A-F) nem mindegyik kerül felhasználásra, van olyan földrajzi
hely, amely nincs megjelölve a térképen. Elemenként 1 pont érhető el.
1. A tavaszi hadjáratban a magyar
honvédsereg itt győzte le a Windischgrätz vezette osztrák főerőket 1849.
április 6-án.
Földrajzi név: ................................ Betűjel a térképen: ................................
2. A magyar honvédsereg az első
győzelmét aratta itt Móga János vezetésével 1848. szeptember 29 én.
Földrajzi név: ................................ Betűjel a térképen: ................................
3. A település határában tette le a
Görgey által vezetett honvédsereg a fegyvert Rüdiger orosz tábornok előtt 1849.
augusztus 13-án.
Földrajzi név: ................................ Betűjel a térképen: ............................
Megjegyzés: A következő feladat
részint a II. feladatra építkezik, mivel jelen esetben is követelmény a
történelmi- földrajzi tudás, ebben az esetben azonban nem egyszerűen az ország nevek hiányoznak Európa térképéről, hanem kisebb területi egységek megnevezése, amelyeket már jóval nehezebb térben elhelyezni, mint egy országot Európában. Könnyítés leget azonban, hogy a leírások
mellet évszámok is szerelnek, így már eggyel több elem vezetheti rá a diákokat
a helyes megoldásra.
IV. Feladat:
Teleki Pál „vörös térkép”-e alapján írjon egy rövid (15-20 mondat) arról, hogy
miért igazságtalan a trianoni békediktátum. Esszéjében térjen ki arra is, hogy
mely elcsatolt területeken volt jelentős a magyar lakosság, illetve, hogy az
elcsatolt részek melyik államhoz kerültek. Az Elérhető maximális pontszám 10
pont.
A Teleki-féle „vörös térkép”
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
Megjegyzés: A fejlesztő feladatsor
utolsó feladata a legnehezebben kivitelezhető. Egy részről azért, mert a diákok
többsége nem jeleskedik az esszéírásban, illetve gyakorta alul teljesít, másrészről
pedig azért mert jelen esetben, teljes mértékben szükséges a kor, pontosabban a
trianoni békediktátum tartalmának ismerete. A Teleki Pál-féle „vörös térkép”-en
3 szinte teljesen kivehetetlenek mind a határok, mind a folyók, stb. sőt a térkép
magyarázat értelmezése is nehezebb, mivel az nemmagyar nyelvű.
A felhasznált képek elérhetőségei:
1. Füzesiné Széll Szilvia, Vámos Norbert, Vecsey Tamás és
Zsoldi Katalin Történelem (szerk.): Történelem 11. Budapest: Oktatáskutató és
Fejlesztő Intézet, 2015. 212. o.
2. Bacon, 1994: HARK! HARK! THE DOGS DO BARK! Elérhető:
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2012/travel-atlases-maps-natural-history-l12405/lot.194.html
Letöltés ideje: 2016/12/15.
3. Teleki Pál,1919: „Vörös térkép”. Elérhető:
https://www.google.hu/search?q=v%C3%B6r%C3%B6s+t%C3%A9rk%C3%A9p+trianon&biw=1366&bih=623&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwjw2sbEoIHRAhWJxRQKHevCBPwQ_AUIBigB#imgrc=-EEwfuzShbmgVM%3 A
Letöltés ideje: 2016/12/15.




Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése