2016. december 23., péntek

Fejlesztő Feladatsor: Térképolvasás

Tájékozódás térben és időben


A térben való tájékozódás tanításának egyik központi feladata a térképen történő, illetve a térképpel való tájékozódási képesség kialakítása, fejlesztése.  Ez elsősorban a Földrajz és a környezetismeret tantárgyak feladata, de fontos szerepet játszik a történelemoktatásban is.

A sikeres történelem-tanulás alapfeltétele, hogy a diákok tudjanak a térképen és az időben tájékozódni, egyszerű térképvázlatot készíteni, atlaszt és földgömböt használni. Ahhoz, hogy valóban megértsék a történelem lényegét, az ok-okozati összefüggéseket, nem csak az a fontos, hogy felismerjék az egy időben, de különböző helyszíneken történő események közötti összefüggést (pl.: forradalmi hullám Európában), hanem az is, hogy rájöjjenek, hogy az a bizonyos esemény (pl.: csata), miért pont ott történt ahol, hiszen a földrajzi adottságok sok esetben kiemelkedő szerephez jutnak, sőt gyakran akár sorsdöntőek is lehetnek.

Ezen feladatsor a tájokozódás térben és időben megnevezésű kompetenciát, azon belül is a térkép olvasást és értelmezést kívánja fejleszteni. A témákból, valamint a nehézségi fokokból adódóan a feladatok (I.-IV.) elsősorban a 11.-12. évfolyam diákjai számára készültek. A nehézségi fok feladatonként eltér. Míg az I. feladatnál elegendő pusztán a térkép illetve a térkép magyarázat értelmezése, addig a későbbiekben már egyre fontosabb szerephez jut a tárgyi (történelmi-földrajzi tudás is.


A fejlesztő feladatsor


I. Feladat: A térkép használata segítségével állapítsa meg, hogy megy területeket szállta meg 1939 ősze és 1940 nyara között Németország (a), illetve, hogy mely államokat ért bombatámadás a hadműveletek során (b). Minden helyes megoldás 1 pontot ér.

A második világháború kezdete


     a) A Németország által megszállt területek:

          1.         …………………….
          2.         …………………….
          3.         …………………….
          4.         …………………….
          5.         …………………….
          6.         …………………….
          7.         …………………….
          8.         …………………….
          9.         …………………….

     b) A bombatámadásokkal sújtott országok:

          1.         …………………….
          2.         …………………….
          3.         …………………….


Megjegyzés: Ezen feladat lényegében nem igényel mást mint az alapvető szövegértési képességeket. A kérdések a térképmagyarázat alapján könnyen megoldhatóak. A hibátlanul  kivitelezett feladatmegoldáshoz hozzájárulnak a zárójelben feltüntettet évszámok valamint a piros vonallal jelölt államhatárok, továbbá a zöld színnel kiemelt, s jelzett német megszállási területek. A feladatban felhasznált térkép a 2015-ban megjelent OFI-s kísérleti tankönyvben jelent meg. 1


II. Feladat: Az adott feladat a szövetségi rendszerek kialakulásához kapcsolódik. Válaszoljon az alábbi kérdésekre (1-5) a térkép és az ismeretei segítségével. Kérdésenként 1 pont érhető el, részpont nincs.

„Hallgasd! Hallgasd! A kutyák ugatnak.” – angol karikatúra 1914-ből


1. Mely államokat jelképezi a bekarikázott két kutya?

…………………………………………………………………………………………….....


2. Mikor, melyik szövetségi rendszert hozta létre e két nagyhatalom?

A megalakulás időpontja: ………. A szövetségi rendszer neve:……………………………


3. Hogyan nevezik a másik szövetségi rendszert?

……………………………………………………………………………………………….


4. Mely államokat jelképezi a négyzettel körberajzolt két kutya? Húzzon alá oszloponként 1-1 megnevezést.
                        Német Köztársaság                                       Habsburg Birodalom
                        Német Császárság                                         Osztrák Császárság               
                        Német-római Császárság                               Osztrák–Magyar Monarchia


5. Nevezze meg azt a stratégiai tervet, melyet a német hadvezetés dolgozott ki a kétfrontos 
    háború elkerülésére!
……………………………………………………………………………………………….


Megjegyzés: A II. feladat már jóval több tárgyi (történelmi-földrajzi) tudást követel meg. A karikatúrán nem szerepelnek az államok megnevezései, csupán azok határai vehetők ki. Az adott feladat nemcsak földrajzi, hanem történelmi szempontból is újabb kihívás elé állítja a diákokat, mivel a történelmi ismeretek számonkérése során kitér nem csak a szövetségi rendszerekre, az államok pontos megnevezésére, hanem már évszámokra is. A feladatban megjelenő propaganda térkép 1914 ben jelent meg.2


III. Feladat: A feladat az 1848/49-es magyar szabadságharc helyszíneivel kapcsolatos. Töltse ki az alábbi táblázatot a térkép és az ismeretei segítségével. A térképvázlaton betűjelek közül (A-F) nem mindegyik kerül felhasználásra, van olyan földrajzi hely, amely nincs megjelölve a térképen. Elemenként 1 pont érhető el.





1. A tavaszi hadjáratban a magyar honvédsereg itt győzte le a Windischgrätz vezette osztrák főerőket 1849. április 6-án. 

     Földrajzi név: ................................ Betűjel a térképen: ................................ 
                 


2. A magyar honvédsereg az első győzelmét aratta itt Móga János vezetésével 1848. szeptember 29 én.

     Földrajzi név: ................................ Betűjel a térképen: ................................         

       

3. A település határában tette le a Görgey által vezetett honvédsereg a fegyvert Rüdiger orosz tábornok előtt 1849. augusztus 13-án.

     Földrajzi név: ................................ Betűjel a térképen: ............................                    


Megjegyzés: A következő feladat részint a II. feladatra építkezik, mivel jelen esetben is követelmény a történelmi- földrajzi tudás, ebben az esetben azonban nem egyszerűen az ország nevek hiányoznak Európa térképéről, hanem kisebb területi egységek megnevezése, amelyeket már jóval nehezebb térben elhelyezni, mint egy országot Európában. Könnyítés leget azonban, hogy  a leírások mellet évszámok is szerelnek, így már eggyel több elem vezetheti rá a diákokat a helyes megoldásra.



IV. Feladat: Teleki Pál „vörös térkép”-e alapján írjon egy rövid (15-20 mondat) arról, hogy miért igazságtalan a trianoni békediktátum. Esszéjében térjen ki arra is, hogy mely elcsatolt területeken volt jelentős a magyar lakosság, illetve, hogy az elcsatolt részek melyik államhoz kerültek. Az Elérhető maximális pontszám 10 pont.

A Teleki-féle „vörös térkép”

.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................

Megjegyzés: A fejlesztő feladatsor utolsó feladata a legnehezebben kivitelezhető. Egy részről azért, mert a diákok többsége nem jeleskedik az esszéírásban, illetve gyakorta alul teljesít, másrészről pedig azért mert jelen esetben, teljes mértékben szükséges a kor, pontosabban a trianoni békediktátum tartalmának ismerete. A Teleki Pál-féle „vörös térkép”-en 3 szinte teljesen kivehetetlenek mind a határok, mind a folyók, stb. sőt a térkép magyarázat értelmezése is nehezebb, mivel az nemmagyar nyelvű.




A felhasznált képek elérhetőségei:

1. Füzesiné Széll Szilvia, Vámos Norbert, Vecsey Tamás és Zsoldi Katalin Történelem (szerk.):               Történelem 11. Budapest: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, 2015. 212. o.

2. Bacon, 1994: HARK! HARK! THE DOGS DO BARK! Elérhető:       


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése